22 Nisan 2014 Salı

SÜREKLİ YEME İSTEĞİ NEDEN OLUR?


Odama giren her  danışanımdan en az yarısının kurduğu cümledir bu. " Sürekli bir şeyler yemek istiyorum."
Yeme arzusunun bu kadar kuvvetli hissedilmesi normal midir?  Yemek yedikten hemen 1-2 saat sonra sanki hiç birşey yememiş gibi acıkmanın sebebi nedir?

Aslında bu soruların birkaç tane cevabı var. Sizin cevabınız hangisi bir bakalım;

  1. ŞEKER KONTROLÜNÜZDE SORUN OLABİLİR. Eğer normalden fazla salınan bir insülin seviyeniz var ise bu size gereğinden fazla iştah yapıyor olabilir. Benim danışanlarımda genellikle karşılaştığı sorun da budur. İnsülin bir hormondur. Yani aslında sizin bir hormonal sorununuz vardır. Bu sebepten dolayı da gereğinden fazla bir iştaha sahipsinizdir. Bunun tespiti oldukça basittir. Aç karnına vereceğiniz bir kan tahlili ile insülin direncinize baktırın. Sorun var ise uzmanınızla bu sorunun çarelerini görüşün. 
  2. HATALI BESİN TERCİHİ YAPIYOR OLABİLİRSİNİZ. Uyandıktan saatler sonra yemek yiyor, ilk yediğiniz besin de şeker içeren veya saf karbonhidrat olan bir besin oluyorsa dikkat! İştahınızın bütün suçlusu seçtiğiniz besinlerdir. Şekerli bir çayın yanına 4-5 bisküvi, meyve suyu, çikolata atıştırıyorsanız, öğle yemeğinde boş boş makarna veya pirinç pilavı yiyip kalkıyorsanız akşama doğru veya gece önünü alamadığınız bir iştah sorunu yaşamanız muhtemeldir. İştahınızı azaltmak ve daha uzun süre tokluk hissini yaşamak için şu besinleri öğünlerinizde mutlaka tüketin; yumurta, tam buğday ekmeği, süt ve ayran, tavuk ve hindi eti, çiğ sebze salataları, bulgur pilavı, leblebi ve badem. 
  3. AÇLIĞINIZ TAMAMEN DUYGUSAL OLABİLİR.  Bazı insanlar üzülünce, sevinince, strese girince, canı sıkılınca veya mutlu olunca hep yemek yemek isterler. Duygularını yiyerek açığa vurma veya acılarını yiyerek bastırma DUYGUSAL AÇLIK olarak tanımlanır. Eğer sizde bir şeye takıldığınızda veya canınız sıkıldığında yada herhangi bir duygu değişiminde yemek yemeğe meyleniyorsanız dikkat etmelisiniz. Bu tamamen koşullanma sonucu hissedilen bir açlık duygusudur.Yani bu fizyolojik açlık dediğimiz mideniz boşaldığı için yemek yemek arzusu değildir. Bu konumdayken yapılacak tek şey telkindir. Bu durumun duygusal olduğunu, duygu durumunuzun üstesinden yemeyerek de gelebileceğinize kendinizi inandırmalısınız. Benim danışanlarıma önerim kafanızı dağıtmak adına başka bir uğraşı ile ilgilenmeleridir. Saat kaç olursa olsun yemeğe meyil olmuşsa dışarı çıkıp yarım saat yürüyüş yapmak veya duşa girmek, veya bir arkadaşınız ile telefonlaşıp muhabbet etmek gibi  aklınızı dağıtacak işler ile uğraşmalısınız. Zaman içinde bu koşullanma kaybolacak ve duyduğunuz şiddetli duygusal açlık azalacaktır. 

13 yorum:

yesimdusova dedi ki...

merhaba çok ilgi çekici bir yazı olmuş. zaman zaman ortalıkta ne yesem diye dolanıyorum ve sebebi susuzluk oluyor genelde ama su içmek yerine yemek yemeyi tercih ediyorum.. daha dikkatli olucam;)

basakkefeliblogspot.com dedi ki...

Evet doğru susuzluk da açlık ile karıştırılabiliyor. Ozaman vakitsiz acıkmalarınızda bu hep aklınızda bulunsun.Güzel tespit. Sevgilerimle...

Adsız dedi ki...

Aklim surekli yemekte.midem dolu oldugu halde yemek istiyorum.defalarca diyete basladim ama yapamiyorum ve aciz hissediyorum .Hipotiroidi tedavisi aliyorum ve ödem fazla oluyo.anlayacaginiz kısır bir döngü:-(:-(

basakkefeliblogspot.com dedi ki...

hipotroidide ödem sorunu sıklıkla görülür zaten. insülin direncinize de baktırmanızı tavsiye ederim.

Adsız dedi ki...

Merhaba yazinizi okudum biraz kendimi buldum sanki surekli yemek istiyorum ve her yedigim seyden sonra cok pismanlik duyuyorum ama yinede engel olamiyorum kendime yeni dogum yaptim bebegim 4 aylik ve ben zayiflamak yerine kilo almaya devam ediyorum cok uzuluyorum bu surekli aclik hissini nasil yatisyirabilirim

Adsız dedi ki...

Merhaba Başak hanım ben 27 yaşında 1,70 boylarında 45 kiloyum 5 yaşında kızım var.birçok bayanın tam aksine kilo alamamaktan şikayetçiyim.tecrübelerinize dayalı olarak nedeni ne olabilir sizce.

basakkefeliblogspot.com dedi ki...

merhaba, kilo alamayanlarla ilgili olan postun linkini iletiyorum belki yardımcı olabilir. http://basakkefeli.blogspot.com.tr/2012/06/kilo-alamiyor-musunuz-zayiflik-basa.html

Unknown dedi ki...

Merhaba başak hanim. Bu konudan ben de fazlasıyla muzaribim artık beni çok rahatsız etmeye başladı. Aşırı yedikten sonra fazlasiyla mutsuz oluyorum ve bunu düşünmek ten hiç bir şey düşünemez hale geldim.tum diğerlerim normal

Unknown dedi ki...

Merhaba Başak Hanım,

Öncelikle nasılsınız? Ben Başak Hanım ile birlikte yaklaşık 17 kilo verdim. 80 kilo başlamış olduğum diyet serüvenimin sonunda 63 kiloydum. İnsülin direncim yüksekti, Başak Hanım'la birlikte bunu da kırdık.Evet, ben de sürekli yeme isteği duyan biriyim,canlı bir örnek olarak bu yazı tam yerinde olmuş. :) Başak Hanım, çok güzel bir blog olmuş okurken sizinle karşılıklı oturup sohbet ediyormuşum gibi hissettirdi bana, özlemişim doğrusu. Yazılarınızın devamını bekliyoruz. En kısa sürede görüşmek üzere..

Unknown dedi ki...

Selam ben 57 kiloyum kilom normal fakat hep evde ağzım boş dursun istemiyorum günde kaç defa buzdolabını açıyorum bu normalmi yaşıma göre (14) aslında bahsettiğiniz gibi sinirlendiğimde ve moralim bozuk oldunda daha çok yemek istiyorum

Saniye dedi ki...

Meraba başak hanım ben yemekten kalkıyorum 1 sate kalmadan miğdemde açlık hissediyorum açlıktan kazınıyo sanki sebebi ne olabilir tşk edrim şimdiden

Adsız dedi ki...

Slm bn 39 yaşndayım 70 kiloyum ve devmlı yemk yeme hissi vr yemeyince miğdemde kazınmalar oluyor ltfn yardımcı olırmusunuz

Adsız dedi ki...

meraba basak hanım 16 yasındayımve 69 kıloyum asırı yemek yıyorum cıkolata cıps ozellıkle cıps ve ekmegı asırı normalyemek yerıne fast food yemeklerı tuketıyorum yanı her dakka bıseyler tıkınıyorum ve engel olamıyorum napmam gerekıyor ?