2 Ocak 2018 Salı

YENİ BİR YIL YENİ BİR BEN




Aklımızda çoğu zaman ulaşamayacağımızı düşündüğümüz hedeflerimiz,  hayallerimiz olur. Bu bazen iş ile ilgili bazen aşk ile ilgili bazen de bedenimizle ilgili olur. Elimizde olmayan sebepleri düzeltmemiz zordur, ulaşılmazdır belki. Ama emin olun ki bedeniniz ile ilgili olan hedefleriniz ulaşılmaz değil. Herşey sizin elinzide. Karar verip başlamak birkaç ay sonra bambaşka bir bedene kavuşmanızı sağlayabilir. Yeni yıl yeni bir ben yaratmak için karar verin ve işe başlayın. Beslenmenizi düzene sokmak, hayatınıza biraz hareket eklemek, doğru gıdaları doğru zamanda bulup tüketmek emin olun düşündüğünüz kadar zor değil. 

Kilo sorunu yaşayanlarımız bilir. Kimimizin kiloları çocukluktan kalmadır, kimilerimizinki de sonradan herhangi bir sebepten sonra oluşmuştur. Belki zaman zaman uğraşmışız, çeşitli diyet ve spor denemeleri yapmışız ve başarılı olamamışızdır. Bu durum  hevesimizi kırmış, inancımızı yitirmemize sebep olmuştur. Ama bu durum böyle devam etmez.  İşe doğru yerden başlamak ve kararlı olmak sonuca varmamızı sağlayan en önemli konudur. 

 Kendinize dikkat etmeye, kilo verme serüveninize ilk önce kan tahlillerinizi yaptırarak başlayın.  Özellikle açlık şeker, açlık insülin, troit hormonları, karaciğer  testleri, kolesterol , d vitamini ve hemogram testlerinizi yaptırınız. Bu testlerinizin sonuçlarını bir doktor ile görüşünüz. Sıkıntılı olan bir değeriniz var ise mutlaka tedavinizi olunuz.  Çünkü     troitleriniz çalışmadığında veya insülin direnciniz olduğunda veya d vitamini eksik ve kansız olduğunuzda kilo vermeniz oldukça zordur. Vücudunuzun sağlam olduğunu tespit ettikten , sorunlu değerlerinizi de düzeltmek için  destek aldıktan sonra artık zayıflamaya hazırsınızdır. 

Kilo vermek,diyet yapmak kendi başınıza halledebileceğiniz bir mevzu değildir. Bu konunun  eğitimini almış biz uzmanlardan destek almalısınız. Sürecin başarılı ve sağlıklı  ilerleyebilmesi için  mutlaka bir diyetisyenden destek alınız. Kendinize küçük ve ulaşılabilir hedefler koyun. Bu motivasyonunuzu artıracaktır. Uzmanınıza açık oynayın. Aklınızda olan ve yaptınız her türlü şeyi uzmanınız ile paylaşın. Başarının geldiğini görmek,  terazide rakamların bir bir aşağı indiğini görmek motivasyonunuzu ve isteğinizi daha da artıracaktır. Unutmayın! Hedefe ulaşabilenler, hedefe ulaşabilmek için bir adım atmış ve emek vermiş kişilerdir. Yeni yılda yeni bir ben için harekete geçmelisin. Sağlıklı ve fit bir geçirmek  dileği ile.
Dyt.Başak Kefeli                

30 Kasım 2017 Perşembe

ET TAVUK BALIK HİNDİ




Sebzeleri çok severiz ama etin yeri başkadır. Acaba ne kadar et yemeliyiz, bunu biliyor musunuz? Hayvansal proteinlerin en doğru ve en sağlıklı olanlarını tercih etmek, organ etlerini oldukça makul miktarda tüketip, löp etleri ise doğru şekilde hazırlayıp yemek gerekiyor.
Önce balık ile başlayalım. Balık özellikle yağı dolayısı ile çok önemli bir protein kaynağıdır. Özellikle yüzey balıklarını tüketmenizi öneririm. Hamsi, istavrit, uskumru, sardalya ve Norveç somonu oldukça iyi omega-3 kaynağıdır. Ancak balığınızı derin yağda kızartıyorsanız dikkat! Yağda kızaran balığın omega-3 kaybı çok yüksek oluyor. En doğrusu balıkları buğulamak veya fırında pişirmektir. Haftada 2 defa balık tüketmenizi tavsiye ediyorum.
Kırmızı et çok değerli bir protein kayağıdır. Ayrıca demir ve çinko açısından da oldukça zengindir. Eğer kansızlık şikayetiniz varsa kırmızı et tüketiminizi artırmalısınız. Etin yanında yoğurt veya peynir gibi süt ürünlerini tüketmenizi önermiyorum. Etinizin yanında bol bol salata yemelisiniz. Haftada 2-3 defa 150’şer gram kırmızı et tüketebilirsiniz.
Tavuk eti kolesterol açısından kırmızı ete göre nazaran daha fakirdir. Özellikle doğru besleniş, organik, gezen tavukların veya köy tavuklarının tüketimi daha sağlıklıdır. Haftada 1-2 defa tavuk etini sebzeli yemeklerin içinde veya fırında veya haşlayarak tüketebilirsiniz.
Hindi etinin demir değerleri tavuk etine göre daha yüksektir. Kolesterolü düşük, demir içeriği yüksek olduğu için oldukça sağlıklı et ürünleridir. Bazılarımızın kültüründe hindi eti yemek yoktur ancak mutlaka denenmesi ve tüketilmesi gerektiğini düşünüyorum. Sebzeler ile sote şeklinde tüketimi oldukça sağlıklıdır. Haftada 1 defa hindi eti tüketebilirsiniz.

Etler kıymetli protein kaynaklarıdır. Ancak tek tip beslenme sağlıklı değildir. Eğer sofranızda hayvansal etlerin yanı sıra sebzeler, çorbalar ve tahıllar da varsa o sofra sağlıklıdır diyebiliriz. Beslememizde denge çok önemlidir. Bütün et türlerini dengeli bir şekilde sıraya sokarak tüketmeye çalışın. Sağlıklı bir vücut için buna ihtiyacımız vardır.
Dyt. Başak KEFELİ
                           

7 Kasım 2017 Salı

KIŞ SOFRANIZA ALTERNATİF YEMEKLER




Nohut, yeşil mercimek, kuru fasülye, karnabahar, pırasa, lahana, ıspanak, brokoli ve tabiî ki hamsi. Sanırım kış artık geldi. Eğer pazarlarda tezgahları dolduran gıdalar ile sofralarınızı doldurursanız demir gibi bir vücuda sahip olursunuz. Bağışıklığım kuvvetli olsun, kışı hastalıksız geçireyim diyorsanız kış sebzelerini ve meyvelerini yemeyi ihmal etmeyin. Bu yazımda kış gıdaları ile bilindiğin dışında farklı yemek alternatifleri anlatmak istedim. Mutfağınızda yeniliklere izin verin. Bu sayede hiç tahmin etmediğiniz güzellikte lezzetlerle tanışabilirsiniz.
·        NOHUT PÜRESİ: Patatese oldukça güzel bir alternatif nohut püresi. Yapımı son derece kolay ve oldukça sağlıklı. Özellikle şeker hastaları için iyi bir alternatif. Nohutları güzelce haşlayın. İnce bir tel süzgeçten bastıra bastıra geçirin. İçine lor peyniri, dereotu, baharat katarak karıştırın. Üzerine az tereyağlı pul biber dökebilirsiniz.
·        MERCİMEK SALATASI: mercimek köftesi olur da salatası niye olmasın. Mercimekleri az tuzlu suda haşlayın. Rokalı, kuru domatesli güzel bir yeşil salata yapıp içine ekleyin. Zeytinyağı ve limonunu ekleyerek tüketin.
·        KARNABAHAR KISIRI: Diyete iyi bir alternatiftir. Karbonhidrat içeriği son derece düşük ve lezzetli bir atıştırmalıktır. Karnabaharları çiçeklerine ayırın, sert olan saplarını ayıklayın. Karnabahar çiçeklerini rondoda çekin. Bulgur gibi ufak parçalara ayrılacaktır. Bulgur haline gelen karnabaharları kısır malzemeleri ile karıştırın. Bir tencerede sıvı yağ , salça ve pul biberi kzıdırın. Karnabahrlar ile karıştırın. Üzerine maydanoz, ince ince kıyılmış marul, ufak doğranmış domates ve bol nar ekşisi ile karıştırın. Dilediğiniz kadar tüketebilirsiniz.
·       
BROKOLİ MÜCVERİ: Mücver sadece kabak ile yapılmaz. Brokoli ve karnabahar ile de denemenizi tavsiye ederim. Brokolileri az suda veya buharda haşlayın. Çatalla iyice ezin. İçine 1 yumurta, 3-4 kaşık kadar un, 1 kaşık yoğurt , 1 tutam maydanoz, ½ soğan rendesi ekleyin. Harcı az yağlı tavada ince ince köfte şeklinde pişirin. Afiyet olsun.
·        YOĞURTLU LAHANA SALATASI: Lahanayı ince ince kıyın. 1 kase yoğurt içine 1 kaşık mayonez ve 1 tutam tuz koyun. Karıştırın. Lahanaları yoğurt ile karıştırın. İçine 2-3 çorba kaşığı kadar kuru üzüm ve 1 tatlı kaşığı kadar kuru nane atın. Afiyet olsun. 
·        ISPANAK ÇORBASI: Ispanaktan zeytinyağlı yemek ve börek zaten bolca yapılır. Bir de çorbasını deneyin. 2-3 avuç kıyılmış ıspanak, 1 adet rendelenmiş havuç,2-3 kaşık kadar pilavlık bulgur, 1 bardak et suyu ve 2-3 bardak duru su ile pişirin. 1 küçük boy soğanı kenarda 2 kaşık yağ ve pul biber ile kavurup çorbaya ilave edin. Blenderdan geçirebilirsiniz. Kalorisi oldukça düşük, çok besleyici ve lezzetli bir kış çorbası alternatifidir.
·      
  HAMSİ: Sanırım hamsinin her şeyi ama her şeyi çok lezzetli. Fırın, ızgara, kızartma hali bir yana hamsili pilava şahsen ben hayır diyemiyorum.  Omega-3 oranı yüksek ve yüzey balığı olduğu için çocuklarınıza bol bol yedirin. Kasım, aralık ve ocak tam hamsi zamanıdır.
Dyt.Başak Kefeli

31 Ekim 2017 Salı

DİYETTE İSTİKRAR ÖNEMLİ




 Ayın belli günlerinde diyete başlayıp 1-2 hafta sonra bırakanlardan mısınız? Yaz başında diyete başlayıp, yaz ortasında vazgeçenlerden misiniz? Emin olun tek değilsiniz. Diyetteyken 24 saatlik beslenmenin uzun süre ayarlanması hem kolay hem de oldukça zor bir iştir. Bunu için istikrarlı olmak gerekir. Oldukça motive olmuş bir şekilde bu işe başlayıp, kararlarınızı emin adımlar ile uygulayabilirsiniz. Bunu yapan ve uzun sürelerce kilosunu muhafaza edebilen birçok insan var. Hepsinin ortak noktaları bu işi gerekten beynen istemeleridir. Lafta değil, gerçekten bu işi istemeli ve emin adımlar ile ilerlemelisiniz.
Başladığınız zayıflama programının istikrarlı olabilmesi için size bazı önerilerim olacak.
1.      
Diyet programına çok sert başlamayın. Mümkün olduğunca ılımlı ve hayatınıza uygun küçük müdahaleler ile bu işe başlayın. ‘ bu gece son defa yiyorum bir daha yemeyeceğim’ gibi bir düşünce son derece yanlıştır. Örneğin diyetinize çayınıza attığınız şekeri bırakarak bile başlayabilirsiniz. 1. Haftanızda sadece şekeri bırakın.2.haftanızda ekmeği öğünlerde 1’er dilime düşürün. 3.hafta sebze yemeklerine ağırlık verin. Bu şekilde ılımlı müdahaleler canınızı sıkmayacaktır.
2.       Hedefinizi mantıklı ve uzun vadeli olarak belirleyin.2 haftada 10 kilo vermek gibi bir hedef doğru ve mantıklı olmayacaktır. 3-4 ayda 10 kilo vermek oldukça doğrudur.  Eğer herhangi bir hormonal sorununuz varsa zayıflamanız biraz daha geç olabilir. Hipotoridi, şeker, vitamin eksiklikleri, eklem hastalıkları, romatizma, alerji, polikistikover sendromu kilo vermeyi zorlaştıran rahatsızlıklardır.  Bu tür rahatsızlıklarınız varsa hedefinizi daha uzun vadeye yayın.
3.       Hareketlerinizi ılımlı şekilde artırın. İşe asansör kullanmayı bırakarak başlayabilirsiniz. Arabanızı otoparkta uzağa park edin. Markete gittiğinizde işinizi hızlıca bitirmeyin. Reyonlar arasında boş boş 1-2 tur atın. Hafta sonlarınızı iyi değerlendirin. Çocuklarınızla oyun oynayın. Evde dans edin. Bu tür gerçekçi hareketler ile egzersiz yapmaya çalışın .
4.      
Etrafınızdaki insanların sizi olumsuz etkilemesine izin vermeyin. Siz kararlı olun. Hatta etrafınızdakileri de olumlu etkilemeye çalışın.
5.       Okuyun. Diyet ile ilgili olmasa da sağlıklı yaşam ve sağlıklı beslenme ile ilgili kitaplar, broşürler, bilgilendirme yazıları, gazetelerin köşe yazılarını okuyun. Bunlar sizde doğru beslenme arzusu yaratacaktır.
6.       Son olarak sabırlı olun. Yılların biriktirdiği kilolar ve kötü alışkanlıklar bir anda bitmeyecektir. Beyniniz sürekli sizi yoldan çıkarmaya çalışacaktır. Buna hazırlıklı olun. En önemlisi kararlı olmak. Siz  kararı olduktan sonra başarılamayacak hiçbir program yoktur.
Her şeyin başının sağlık olduğunu kendinize fazlası ile hatırlatın. Hayatınızı ve bedeninizi güzelleştirmek için elinizden gelen her şeyi yapın. Çünkü siz buna değersiniz.
Sevgilerimle
Dyt.Başak Kefeli